Martin Štverák

O prázdninách na kolech do Itálie

o prázdninách na kolech do Itáliemartinstverak.cz obloukDovolená, políčka v plánovacím kalendáři asi každého člověka z nás. Všichni potřebujeme odpočinek, načerpat nové síly, zažít na chvíli něco jiného, něco co vybočuje z našeho každodenního stereotypu.

Pokud ovšem patříte k lidem, kteří rádi zkoušejí nové věci, pouštějí se do neznáma za vlastním dobrodružstvím, žijete aktivním životním stylem a představa celé dovolené strávené na pláži vás děsí, tak vám třeba může přijít vhod níže popsaná cesta: O prázdninách na kolech do Itálie. Cestu můžete završit v přímořském letovisku Grado, které leží na severu Itálie, někdy také označovaném Slunečním ostrovem.

Trasa

Trasa o prázdninách na kolech do ItálieVětšina trasy vede po značených cyklostezkách s asfaltovým, ale někdy i štěrkovým povrchem. Nemusíte se bát, že budete muset jet po nějaké rušné silnici, často cyklostezky vedou buď po cyklostezkách, kde je zákaz jízdy automobilům, nebo po silnicích s minimálním automobilovým provozem. K lepší orientaci doporučuji mít stáhnuté offline mapy, značení místy není až tak jednoznačné a může se stát, že přehlédnete nějaký ukazatel. Osobně mám zkušenost s offline mapami Mapy.cz

Česká republika

Z Valašského Meziříčí pojedeme po silnici směrem na Bystřici pod Hostýnem, Holešov a Kroměříž. V Kroměříži se můžete napojit na dálkovou cyklostezku s číslem 47. Zavede vás až do Hodonína. Cestou budete projíždět po břehu řeky Moravy, chvíli vám také bude dělat společnost Baťův kanál. Cyklostezka je hojně využívána jak lidmi jedoucími na kolech, tak i na kolečkových bruslích.

Projíždět budete Uherským Hradištěm, Kunovicemi, Uherským Ostrohem, Veselím nad Moravou, Strážnicí, Petrovem a Hodonínem. Pěkných míst bude dostatek. Do Břeclavi můžete pokračovat po cyklostezce s číslem 43 nebo po cyklostezce nazvanou Podluží. V Břeclavi se už napojíte na dálkovou cyklotrasu Eurovelo 9, po které také vstoupíte do Rakouska. Pokud budete potřebovat urychlit vaši cestu, můžete sjet z cyklostezek a využít některé kratší úseky sice už ne po cyklostezkách, ale určitě taky najdete nějakou variantu s minimem automobilového provozu.

Rakousko

Trasa Eurovelo 9 nemíří přímou cestou do Vídně, ale za to budete mít možnost poznat více rakouského venkova. Tak jako na Jižní Moravě i zde budete projíždět kolem vinných sklepů a také uvidíte nemálo rozlehlých vinic. Cyklostezka je taktéž hojně využívaná, zejména se provoz zvyšuje, čím více se blížíte k samotné Vídni. Dominantně stojící větrné elektrárny budou sledovat, jak se pomalu škrábete do mírných kopečků, které vám naruší rovinatý profil trasy. Co se týče značení, některé křižovatky nejsou moc přehledné. Proto se nebojte zeptat místních lidí na cyklostezku směřující do Vídně.

Z Břeclavi vede cyklostezka přibližně těmito místy: Reintal, Altlichtenwarth, Hobersdorf, Mistelbach, Ladendorf, Unterolberndorf, Wolkersdorf, Eibesbrunn, Stammersdorf. Před Vídní se stezka přiblíží k Marchfeld kanálu, kde chvíli pojedete po jeho břehu. Poté už vás přivítá mohutná řeka Dunaj. Zde je na Vás, jestli chcete jet dále přes Dunaj do centra Vídně, anebo pokračovat dále na západ po břehu Dunaje. Ve Vídni je hodně myšleno na cyklisty, i na průjezd centrem je dostatek cyklistických stezek. Po břehu Dunaje je značena další dálková cyklostezka, a to Eurovelo 6. Po této trase můžete jet až před město Linz. Trasa celé cyklostezky Eurovelo 6 se line od Atlantického oceánu až po břehy Černého moře. Některé úseky však nejsou ještě dokončené. Z Vídně do města Linz vede cyklostezka většinou po břehu řeky Dunaj, nemusíte se bát žádného stoupání a také toho, že byste zabloudili.

V mnoha případech můžete projíždět jak po levém, tak i po pravém břehu. Žasnout můžete jak nad velikostí řeky, tak i nad některými průtokovými elektrárnami, které jsou na řece vystavěny. Často budete potkávat další cykloturisty ve všech věkových kategoriích nebo také lodě plující po řece. Před městem Linz vtéká do Dunaje řeka Traun, a jak už často bývá pravidlem, kolem větších řek vede taktéž cyklostezka. Zde je to cyklostezka Traunradweg. Opustíte mocný Dunaj a vydáte se směrem na jih až k jezeru Traunsee do města Gmunde. Zvlášť závěr tohoto úseku má své osobité kouzlo pro nádherná panoramata, která vykreslují okolní kopce. Voda v řece Traun je daleko průzračnější než v voda v Dunaji. Od jezera Traunsee se vydáte po cyklostezce R2 Salzkammergutweg, a to přes města Bad Ischl, Bad Goisern až k jezeru Koppentraun.

Nyní se vydáte po silnici k městu Abtenau až do města Golling an der Salzach. Na tomto úseku už okusíte i stoupání. V cílovém městě se napojíte na dálkovou cyklotrasu Alpe Adria. Projíždět budete Bischofhofen, Sankt Johann im Pongau, Dorfgastein, Bad Hofgastein Bad Gastein. Na trase budete i projíždět tunelem, ve kterém je taktéž pamatováno na průjezd cyklistů. Při průjezdu městem Bad Gastein vás čeká pěkná podívaná na zdejší vodopád, který protéká centrem města. Kousek za městem končí silnice a všechna doprava se přepravuje Tauernským železničním tunelem na druhou stranu hory. Vlak vás přepraví do stanice Mallnitz-Obervellach, po té už vás čeká prudký sjezd serpentinami s krásnými výhledy. Doporučuji se raději plně soustředit na jízdu. Naložené kolo rychle získává vysokou rychlost a plně si žádá vaši pozornost. Nyní vás čeká mírné klesání po proudu řeky Möll a poté podél řeky Drau. Projíždět tak budete mimo jiné Obervellach, Unterkolbnitz, Spittal an der Drau Villach. Město Villach už leží nedaleko italských hranic a také nabízí plno možností trávení volného času.

Itálie

Cyklostezka Alpe Adria je v Itálii hojně využívaná cyklisty různé věkové kategorie. Mnoho úseků vede po bývalé železniční trati. Od státní hranice s Rakouskem už budete mírně klesat. Ve městě Tarvisio se nachází i průjezdová brána, která počítá každého účastníka této cyklostezky. Uvidíte také autobusy plné cyklistů, kteří se nechávají vyvézt do města Tarvisio a pak sjíždějí po cyklostezce dále na jih. Na cyklostezce vás neminou ani průjezdy bývalými železničními tunely a mosty. Neuniknou vám nádherná panoramata, kterými protékající řeka Fiume Fella dodává na kráse. Některé bývalé železniční budovy našly své uplatnění i po zrušení železnice, neboť si z některých z nich udělali Italové rodinné domy.

Na nádraží Chiusaforte můžete navštívit pravou italskou kavárnu s nabídkou jak nápojů, tak i různých pokrmů. Jsou ale i taková nádraží, která jen čekají na demolici. Pojedete po trase Ugovizza, Pontebba, Casasola, Gemona Del Friuli. Nyní už kopce zůstanou za vašimi zády a bude vás čekat finální rovinný úsek cyklostezky. Pozor si dávejte na značení při průjezdu některými městy, můžete často zabloudit. Projíždět budete městy Osoppo, Vendoglio, Ara Grande, Tavagnacco, Udine, Lovaria, Persereano, Santa Maria la Longa, Palmanova, Strassoldo, Cervignano Del Friuli, Aquileia, Belvedere a cestu zakončíte v letovisku Grado.

Cesta zpět do České republiky

Pro cestu zpátky máte více možností, záleží na vašich preferencích. Jestli jet zpátky domů na kole nebo se vrátit nějakými dopravními prostředky.

 Autobusem

Zpátky do České republiky můžete využit služeb například firmy Student Agency, která má několik pravidelných autobusových linek spojených s Itálií. Nejblíže letovisku Grado je nástupní místo ve městě Udine. Rezervaci místa nenechávejte na poslední chvíli, v sezóně může být velká poptávka. Kolo lze přepravovat jen se sundanými koly. Vše pak můžete zabalit do igelitového pytle. Další možností je přeprava kola v krabici, kterou můžete sehnat v obchodě s koly. Ve městě Udine je několik obchodů, kde určitě krabici seženete. Cena za převoz kola je počítána podle množství ostatních zavazadel. Jeden kus zavazadla uloženého v zavazadlovém prostoru a jeden kus zavazadla s sebou dovnitř autobusu je v ceně jízdenky. Další kus navíc je zpoplatněn 200 Kč. U této varianty bych osobně raději předem nahlásil, že s sebou budete mít kolo. Kontaktujte proto svého přepravce a informujte ho o této skutečnosti. Odkaz na stránky společnosti Student Agency.

Letecky

Další možností může být přeprava letecky z města Treviso do Prahy. Jen si zjistěte, jak je účtována přeprava kola a podmínky pro přepravu kola.

Na kole

Vydat se zpátky do České republiky můžete opět na kole, záleží na vašich časových možnostech a chuti dále cestovat. Varianty jsou různé – buďto přes Slovinsko a Rakousko, nebo zpátky po stejné trase do rakouského města Villach a pak dále přes Alpy do České republiky. Plánování cesty přes Alpy bych osobně věnoval trochu více času, abyste neskončili někde u vjezdu na dálnici nebo před dlouhými tunely, kterými vede rušný automobilový provoz a hlavně na kole je tam jízda zakázána.

Může se hodit

Doporučené vybavení

Ohledně vybavení se můžete inspirovat v příspěvku: http://www.martinstverak.cz/vybaveni-ktere-vozim-na-cyklovyprave/. Pro cestování v létě a na dobu potřebnou pro ujetí do Itálie váš seznam bude určitě hodně zredukovaný. Stoprocentně bych nezapomněl na doklady, cestovní pojištění, mapy offline pro Českou republiku, Rakousko a Itálii, powerbanku, sluneční krém, repelent proti klíšťatům, oblečení do deštivých podmínek, lékárničku, servisní tašku apod.

Ceny potravin

účtenky

Nákup potravin v Rakousku ve městě Werfen:

  • okurka 0,99 EUR
  • banány 1 kg 2,51 EUR
  • jablko Golden 0,28 kg 0,55 EUR
  • vánočka 1,5 EUR
  • máslo 1,25 EUR
  • toastový chléb 0,59 EUR
  • čokoláda Milka 1,3 EUR
  • ovesné vločky 0,55 EUR
  • těstoviny 2 EUR

Nákup potravin v Itálii ve měste Pontebba:

  • čokoláda Milka 1,25 EUR
  • těstoviny 0,55 EUR
  • banány 2,88 EUR
  • chléb 0,84 EUR
  • pomazánka 1,49 EUR
Wi-Fi připojení

Jedna z možností, kde je možné chytit bezplatné wi-fi připojení, jsou turistická infocentra. Není to ale vždy pravidlem. Jistější možností jsou pak kavárny, restaurace apod., kde už máte větší šanci.

Camp ve městě Bad Gastein

Pub Gastein Kegelbahnen Camping
Cena 10 EUR za osobu a stan. Camp se nachází před městem Bad Gastein, sousedí s golfovým hřištěm. K dispozici máte sprchy, teplou vodu, wc, pračku, možnost připojení k elektrice. Součástí kempu je restaurace s bowlingovou dráhou.

kemp v Bad Gastein

Doprava Tauernským železničním tunelem z Böckstein do Mallnitz Obervellach

Cena za osobu i s kolem 5 EUR. Doba jízdy 11 minut. Vlak jezdí každou hodinu z Böckstein od 5:50 do 22:50, v opačném směru pak od 6:20 do 23:20.

Doprava Tauernským železničním tunelemOdkazy

Oficiální stránky cyklostezky Alpe Adria: https://www.alpe-adria-radweg.com/

Oficiální stránky cyklostezek Eurovelo: http://www.eurovelo.com/en

Cenové náklady na život v různých státech: http://www.numbeo.com/cost-of-living/

Linka6 rovná s adresou1

Veškeré vaše dotazy můžete zanechat pod článkem v komentáři. Rád na ně odpovím.

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

6 thoughts on “O prázdninách na kolech do Itálie

  1. Miloš

    Těm pohádkám ohledně přepravy busem SA nevěřte a přečtěte si info přímo na jejich stránkách. Tam je vše popsané a doplněné fotografiemi. Jen ve zkratce – sundává se pouze přední kolo a sedačka, řídítka se otočí.

    1. Martin Štverák Post author

      Dobrý den, děkuji za Váš komentář, určitě bude přínosem. Můžu poprosit o přidáni odkazu na SA, kde je vše popsáno i vyfotografováno? Našel jsem jen všeobecné přepravní podmínky. Informace v článku jsem čerpal na základě telefonického rozhovoru s operátorem firmy Student Agency.

  2. Aleš

    Ahoj, má zkušenost se Student Agency – jel jsem v létě 2016 s touto společností do Italské Verony společně s kolem, odkud jsme podnikali cestu kolmo přes Benátky, Großglockner, Salzburk, Šumavu do Čech. Jízdenku do BUSU jsem rezervoval již v březnu. Přes ujištění pracovnice že s kolem nebude problém, problém nastal. Kola jsme měli složená (rozložená) v originál krabicích od kol, kdy po příjezdu BUSU na Florenc po mě chtěl řidič příplatek za nadrozměrné zavazadlo, přestože jsem měl přepravu kola normálně zaplacenou. Bez zaplacení, mě nechtěl odbavit do BUSU. Po zaplacení dalšího poplatku ( 300 Kč za ks.), jsem na společnosti po příjezdu do Čech požadoval vysvětlení a vrácení peněz. Nejprve mě reklamaci nechtěli uznat, po mém odvolání byla reklamace uznána, nicméně peníze na účet dorazily až po několika měsících a několika urgencích. Výsledkem je, že s kolem si člověk musí hlídat celkový rozměr zavazadla, který nesmí překročit 140cm. Přesto že krabice je skladnější a pohodlnější na přepravu, je lepší kolo jen rozložit a obalit igelitem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *